Jak bezpečný je pohon zkapalněným ropným plynem (LPG)? Otázka, která se čas od času objevuje. Nedávno hořící
auto na LPG ve Zlíně znovu vyvolalo zájem o toto téma.
Zkoumání německým autoklubem ADAC prokázalo, že vozidla poháněná zkapalněným ropným plynem (LPG) jsou bezpečná.
Strach mnoha automobilistů, že by vozidlo poháněné zkapalněným propan-butanem mohlo při nehodě nebo požáru vozidla vybuchnout,
je nepodložený. Potvrdil to velmi náročný test, který dal uskutečnit německý autoklub ADAC. Test se skládal z nárazového testu
a zkoušky požárem.
Při bariérové zkoušce byla u Opelu Astra Caravan s dodatečně vestaveným zařízením pro pohon zkapalněným propan-butanem (LPG)
simulována těžká nehoda, způsobená najetím jiného vozidla do jeho zádě. Tím druhým vozem byl starší Opel Kadett o hmotnosti
1360 kg. Do astry s pohonem na LPG, jejíž tlaková nádrž byla úsporně umístěna v prohlubni na náhradní kolo, narazil zezadu
rychlostí 60 km/h se 70% bočním přesazením. K takové kolizi dochází v praxi často. Ohledání havarované astry ukázalo, že
zařízení pro pohon LPG přestálo nehodu nepoškozeno a zachovalo si plynotěsnost. Neporušené po nárazu zůstalo i upevnění nádrže.
Kontrolu poškození nádrže ve vraku záchranářům ztěžovaly jenom zaseknuté výklopné zadní dveře vozu. Celkově se dá konstatovat,
že takto umístěné plynové zařízení cestující nijak při nehodě neohrožuje.
Při následné požární zkoušce bylo deformované vozidlo Opel Astra Caravan s pohonem na LPG zapáleno. Jako urychlovač požáru
posloužilo několik nádob naplněných benzinem pod zadní částí vozu. Již čtyři minuty po vzplanutí benzinu se poprvé kontrolovaně
otevřel pojistný ventil plynové nádrže, aby se tak snížil přetlak v ní. V té chvíli byl vnitřek vozu již asi minutu v plamenech.
V dalším průběhu zkoušky opět plyn unikal přetlakovým ventilem kontrolovaně tak dlouho, až byla nádrž po asi deseti minutách
zcela prázdná. Při kontrolovaném unikání plynu směřoval plamen k zemi, aby ve vážném případě nebyl nikdo zraněn. Ani u vozidla
ležícího na boku by žár v přímém okolí uvolňovaného plynu nebyl tak velký, aby představoval další nebezpečí nad rámec samotného
požáru vozu. Po uhašení požáru byla nádrž na LPG stále nedotčená. Pojistný ventil zabránil, aby se vlivem rostoucího vnitřního
tlaku roztrhla. Přítomný plyn nemohl uniknout prudce, takže nevzniklo nebezpečí výbuchu.
Výsledek náročného testu německého autoklubu ADAC prokázal, že automobily s dodatečnou přestavbou na pohon propan-butanem mohou
být naprosto bezpečné, a to i v případě požáru. Podmínkou pro to ale je, aby přestavba byla uskutečněna skutečně profesionálně
a s dodržením všech bezpečnostních předpisů. V takovém případě se uživatelé těchto vozidel ani jejich okolí nemají čeho obávat.
|