VW Golf 6. generace
Než se v novém golfu poprvé projedeme, ještě to pár týdnů potrvá. I tak ale máme nyní exkluzivní šanci si kompaktní volkswagen
důkladně prohlédnout a pořádně si na něj posvítit. V našem případě jsme si na to vzali světelnou aparaturu polykající 18 000 wattů...
Očekávání od “čísla 6" byla veliká. Pátá generace se na počátku potýkala s vlažnějším zájmem, než vedení automobilky plánovalo, hned
zkraje proto musel VW nasadit akční nabídky. Po příchodu nového šéfa VW Martina Winterkorna se údajně na nástupci muselo mnoho prvků
přepracovat, firma se přitom netají tím, že k prioritám vývoje patřilo nalézt úspornější výrobní procesy a razantně zvýšit produktivitu,
ale současně zlepšit kvalitu. Ktomu přidejme tradiční konflikt mezi nutností zajistit modelové řadě kontinuitu (i vizuální), ale
současně vyrobit dostatečně “nový" design, který přiláká do showroomů i majitele současných či minulých golfů. Upřímně řečeno, Golf VI
dost těží z předchůdce, byt nechybí nově stylizovaná přída zád i ostřejší hrany. Před sebou má totiž jen 4 roky automobilového života,
v roce 2012 se má objevit nástupce, údajně od základu změněný. To ale neznamená, že 6. generace je nějak odbytá - vždy jde o nosný model
koncernu VW.
Design nese jasné stopy práce koncernového šéfnávrháře Waltera da Silvy. Italský designér zkrátil přední převis a proti současným
zvyklostem také délku auta (-5 mm). Ještě výrazněji zasáhl do výšky (-50 mm), díky čemuž vůz působí širší a sportovnější. Od předních
světlometů k zadním (podstatně zmenšeným) se navíc táhne výrazná hrana - i tyto zásahy stačily k tomu, aby celek vypadal o poznání
moderněji. Zapracovalo se ale i na detailech - kliky dveří jsou robustnější, přitom ale lépe padnou do dlaně.
Šéf VW již před časem hovořil o použití kvalitnějších materiálů v interiéru nového golfu. Po prvním průzkumu se zdá, že slib dodržel
-stávající příjemná sedadla byla dále vylepšena, takže velikost sedáků, boční vedení a rozsah nastavení snese ta nejpřísnější měřítka.
Před řidičem je elegantní přístrojová deska s dobře čitelnými “budíky" s bílým podsvícením, řada ovladačů dostala chromovaný povrch.
Tím se vůz vydal směrem k Audi A3. I dalšími prvky interiéru na nás golf zapůsobil, všimli jsme si i zlepšeného slícování komponentů.
Pokud lze něco kritizovat, pak je to zavazadelník, kde zůstalo vše při starém. Ne že by základních 3501 bylo nedostatečných,
ale zachován je nepříjemný schod vznikající po sklopení sedadel, ta se navíc nedají posouvat ani polohovat. Rada menších kompaktů
je dnes řešena praktičtěji a s větší odvahou. V nabídce budou obvyklé stupně výbavy Trend, Comfort a High- • line, na přání doplněné
o prvky, dosud obvyklé jen u luxusnějších aut. Jde např. o elektronické asistenční systémy používané ve phaetonu, Passatu CC či
touaregu, tedy samočinné parkování (cca 700 eur), xenonové adaptivní světlomety (1300 eur) nebo kamera pro snazší couvání (350 eur)
efektně umístěná v zadním logu VW. Pokud se na to vaše peněženka bude cítit, můžete zvolit i tempomat s laserovým hlídáním odstupu
a samočinným bržděním (1100 eur) či adaptivní nastavování tlumičů v režimech Sport, Komfort a Normál (1000 eur). Na palubě má být
standardem sedm airbagů (včetně kolenního pro řidiče) a aktivní opěrky hlavy vpředu.
Při zahájení prodeje koncem října si zákazníci mohou vybírat ze čtyř benzinových a dvou commonrailových turbodieselových čtyřválců,
všechny plní normu Euro 5. I zde je ale oblast, na kterou kritici mohou upřít pozornost. Výrobce sice slibuje, že motory spotřebují
až o 0,61 na 100 km méně (lepší aerodynamika a delší zpřevodování), avšak úsporné verze se na trhu objeví nejdříve v roce 2009, o
hybridu se zatím mlčí. Od lídra trhu bychom čekali větší aktivitu. Útěchou budiž fakt, že slibovaný Golf BlueMotion spálí jen • 3,91
nafty na 100 km, a tak má emitovat jen 100 g C02 na ujetý kilometr. Do jeho nástupu si spořivější a ekologicky orientovaní zákazníci
musejí vystačit s Golfem 1.6 Bifuel (v prodeji od 12/2008) - ten jezdí na benzin nebo LPG, pro první měsíce výroby je ale již nyní
vyprodán. Na slibovaný a pro tuto velikost auta ideální commonrailový motor 1.6 TDI/66 kW si také musíme počkat. Rozpaky vyvolala
i vyšší hmotnost. Námi fotografovaný Golf 1.4 TSI/118 kW s výbavou Highline, převodovkou DSG a pár “extrasy" na palubě vážil 1,4 tuny.
Automobilka se evidentně více soustředila na zvýšení komfortu, o čemž svědčí rozsáhlý paket těsnicích materiálů a tlumicích hmot
v interiéru, podbězích či ve formě fólie v předním skle pohlcující zvuk. Podvozek mají ztišit upravená silent bloková pouzdra
na kloubech ramen přední a zadní nápravy.
A ceny? Základní třídveřový Golf 1.4 přijde na 16 500 eur, je tedy o 200 eur dražší než nynější provedení. Na druhou stranu má
lepší výbavu - kolenní airbag a aktivní opěrky hlavy. Ceny pro český trh zatím dovozce nezveřejnil, prodej v našich končinách začne
v lednu 2009.
MOTORY PRO VW GOLF
Typ | 1.4 MPI | 1.6 MPI | 1.4 TSI |
1.4 TSI | 2.0 TDI CR | 2.0 TDI CR |
Objem | 1390 cm3 | 1595 cm3 | 1390 cm3 |
1390 cm3 | 1968 cm3 | 1968 cm3 |
Výkon (kW/min) | 59/5000 | 75/5600 | 90/5000 |
118/5800 | 81/4100 | 103/4200 |
Toč. (moment N.m/min) | 132/3800 | 148/3800 | 200/1500 |
240/2000 | 250/1750 | 320/1750 |
Zrychlení 0-100 km/h | 13,9 s | 11,3 s | 9,5 s |
8,0 s | 10,7 s | 9,3 s |
Největší rychlost | 172 km/h | 188 km/h | 200 km/h |
220 km/h | 194 km/h | 209 km/h |
Spotřeba na 100 km | 6,41 | 7,11 | 6,01 |
6,01 | 4,51 | 4,91 |
Emise CO2 | 149 g/km | 166 g/km | 138 g/km |
139 g/km | 119 g/km | 129 g/km |
|