V médiích se opět objevují vyjádření hasičů o možnosti legálně parkovat vozidla s LPG a CNG v podzemních a veřejných garážích,
viz. http://www.novinky.cz/auto/218342-auta-na-plyn-uz-budou-moci-do-podzemnich-garazi.html.
Podobná prohlášení přitom médii probíhala již loni viz. reportáž z roku 2009.
Doufejme tedy pevně, že se už konečně podaří odstranit z české legislativy toto paušální omezení, neboť je zbytečnou brzdou rozvoje plynových vozů v ČR.
Faktem totiž zůstává, že vozidla s LPG již dávno v těchto garážích parkují! Běžnou praxí je odstraňování identifikační nálepky z vozidla
(žlutá kulatá nálepka na zadním okně se zkratkou LPG nebo CNG). Tato nálepka přitom bývá často jediným vizuálním potvrzením přítomnosti
alternativního pohonu LPG v daném vozidle, neboť otvory pro plnění LPG jsou v mnoha případech při montáži LPG systému umisťovány hned
vedle benzínového tankovacího otvoru pod společný kryt. Vozidla s LPG pohonem tak i v současnosti v podzemních garážích parkují zcela živelně
a nepoznaně mezi ostatními vozidly.
Resortní vyhlášky českých ministerstev přitom paradoxně legální parkování plynových vozidel v podzemních garážích již dnes umožňují! Většina
majitelů a provozovatelů garáží o této skutečnosti, bohužel, nemá ani tušení. Vyhláška Ministerstva dopravy č. 341 umožňuje parkování vozidel
s LPG nebo CNG se souhlasem majitele nebo provozovatele. Vyhláška Ministerstva vnitra č. 23 umožňuje parkování vozidel s LPG nebo CNG za určitých
podmínek vybavenosti garáže (např. vybavení garáže detektory úniku plynu, odvětráváním a určením parkovacích míst pro tato vozidla).
Ve většině evropských zemí je parkování vozidel s plynovým pohonem v podzemních garážích už dávno možné. Někde toto parkování omezují např. pouze
na některá patra garáží nebo na vyhrazená parkovací místa, v jiných zemích mohou do garáží jen plynová vozidla s „novější“ výbavou
palivové – plynové nádrže.
V ČR platí od roku 2000 (stejně jako v řadě dalších zemí) novelizace evropského homologačního předpisu EHK 67R 01 pro LPG (od roku 2002 EHK R110
pro CNG). Podle tohoto předpisu musí být palivová plynová nádrž vybavena novým bezpečnostním prvkem, jímž je uzavírací elektromagnetický ventil.
Tento ventil zajišťuje uzavření plynové nádrže při vypnutém zapalování vozidla, tedy zejména při parkování. U vozidel vybavených tímto systémem
tak odpadá hlavní obava odpůrců parkování v garážích, která se týká možného úniku plynného paliva do společných prostor. Pokud by totiž k úniku
došlo, pak jen nepatrnou netěsností danou špatným technickým stavem vozidla, anebo při jízdě vozidla. Tento únik by se následně odvětral běžnou
ventilací a samotným provozem automobilů.
V žádném případě není možné, aby u vozidel schvalovaných podle nového předpisu došlo k úniku plynného paliva ze stojícího vozidla! Životnost
LPG nádrže a jejího příslušenství je 10 let od data výroby, a proto budou od příštího roku 2011 v ČR v provozu už pouze jen „bezpečná“ vozidla
s LPG pohonem!
Každé LPG vozidlo v provozu má v ČR za povinnost dostavit se k pravidelné roční servisní prohlídce prováděné odbornou firmou. O provedení
prohlídek se vedou záznamy v dokumentaci plynového pohonu, což je příloha k TP nebo revizní zpráva. Je zde tedy možnost přenesení zodpovědnosti
za stav LPG zařízení v daném vozidle na odbornou firmu - za podmínky, že vlastník vozidla dodržuje platné předpisy a absolvuje servisní prohlídky.
S nadsázkou lze tedy říci, že vozidlo s LPG pohonem je bezpečnější, než-li vozidlo s pohonem klasickým.
Odstranění tohoto reliktního zákazu vjezdu LPG vozidel do podzemních garáží, pocházejícího z dob počátků LPG pohonů, tak v současnosti prakticky již nic nebrání.
V případě zemního plynu - CNG je tato problematika poněkud složitější. Životnost nádrže na CNG je 15 let a mnohé vozy se staršími nádržemi
bez uzavíracího ventilu jsou tak stále ještě v provozu. Jejich relativně malý počet (v ČR je upravených vozidel na CNG v provozu řádově pár set),
však i zde směřuje k tomu umožnit parkování v podzemí i těmto vozidlům.
autor: LPG klub
|