www.tc101.cz
Čerpací stanice |  Montážní dílny |  Stanice měření emisí |  STK |  Autobazar | Dotazy
 
Ceny PHM

Ceny v ČR - 7. týden
LPG 14.51
Benzín 30.06
Nafta 30.94

  Ceny v zahraničí
Poptávka LPG přestavby
Zadat přestavbu
Vše o LPG
  Hlavní strana
  Výhody LPG
  •  Výhody členství
  •  O klubu
  •  Přihláška
  •  Stanovy klubu
  Nová auta s LPG
  Fotogalerie
  Zkušenosti s LPG
  Napsali o LPG
  Archiv zpráv
  Zajímavosti
 
Prodej LPG doplňků
-



LPG obchod





 
Pustíme konečně LPG legálně do garáží?

V médiích se opět objevují vyjádření hasičů o možnosti legálně parkovat vozidla s LPG a CNG v podzemních a veřejných garážích, viz. http://www.novinky.cz/auto/218342-auta-na-plyn-uz-budou-moci-do-podzemnich-garazi.html.

Podobná prohlášení přitom médii probíhala již loni viz. reportáž z roku 2009. Doufejme tedy pevně, že se už konečně podaří odstranit z české legislativy toto paušální omezení, neboť je zbytečnou brzdou rozvoje plynových vozů v ČR.

Faktem totiž zůstává, že vozidla s LPG již dávno v těchto garážích parkují! Běžnou praxí je odstraňování identifikační nálepky z vozidla (žlutá kulatá nálepka na zadním okně se zkratkou LPG nebo CNG). Tato nálepka přitom bývá často jediným vizuálním potvrzením přítomnosti alternativního pohonu LPG v daném vozidle, neboť otvory pro plnění LPG jsou v mnoha případech při montáži LPG systému umisťovány hned vedle benzínového tankovacího otvoru pod společný kryt. Vozidla s LPG pohonem tak i v současnosti v podzemních garážích parkují zcela živelně a nepoznaně mezi ostatními vozidly.

Resortní vyhlášky českých ministerstev přitom paradoxně legální parkování plynových vozidel v podzemních garážích již dnes umožňují! Většina majitelů a provozovatelů garáží o této skutečnosti, bohužel, nemá ani tušení. Vyhláška Ministerstva dopravy č. 341 umožňuje parkování vozidel s LPG nebo CNG se souhlasem majitele nebo provozovatele. Vyhláška Ministerstva vnitra č. 23 umožňuje parkování vozidel s LPG nebo CNG za určitých podmínek vybavenosti garáže (např. vybavení garáže detektory úniku plynu, odvětráváním a určením parkovacích míst pro tato vozidla).

Ve většině evropských zemí je parkování vozidel s plynovým pohonem v podzemních garážích už dávno možné. Někde toto parkování omezují např. pouze na některá patra garáží nebo na vyhrazená parkovací místa, v jiných zemích mohou do garáží jen plynová vozidla s „novější“ výbavou palivové – plynové nádrže.

V ČR platí od roku 2000 (stejně jako v řadě dalších zemí) novelizace evropského homologačního předpisu EHK 67R 01 pro LPG (od roku 2002 EHK R110 pro CNG). Podle tohoto předpisu musí být palivová plynová nádrž vybavena novým bezpečnostním prvkem, jímž je uzavírací elektromagnetický ventil. Tento ventil zajišťuje uzavření plynové nádrže při vypnutém zapalování vozidla, tedy zejména při parkování. U vozidel vybavených tímto systémem tak odpadá hlavní obava odpůrců parkování v garážích, která se týká možného úniku plynného paliva do společných prostor. Pokud by totiž k úniku došlo, pak jen nepatrnou netěsností danou špatným technickým stavem vozidla, anebo při jízdě vozidla. Tento únik by se následně odvětral běžnou ventilací a samotným provozem automobilů.

V žádném případě není možné, aby u vozidel schvalovaných podle nového předpisu došlo k úniku plynného paliva ze stojícího vozidla! Životnost LPG nádrže a jejího příslušenství je 10 let od data výroby, a proto budou od příštího roku 2011 v ČR v provozu už pouze jen „bezpečná“ vozidla s LPG pohonem!

Každé LPG vozidlo v provozu má v ČR za povinnost dostavit se k pravidelné roční servisní prohlídce prováděné odbornou firmou. O provedení prohlídek se vedou záznamy v dokumentaci plynového pohonu, což je příloha k TP nebo revizní zpráva. Je zde tedy možnost přenesení zodpovědnosti za stav LPG zařízení v daném vozidle na odbornou firmu - za podmínky, že vlastník vozidla dodržuje platné předpisy a absolvuje servisní prohlídky. S nadsázkou lze tedy říci, že vozidlo s LPG pohonem je bezpečnější, než-li vozidlo s pohonem klasickým.

Odstranění tohoto reliktního zákazu vjezdu LPG vozidel do podzemních garáží, pocházejícího z dob počátků LPG pohonů, tak v současnosti prakticky již nic nebrání.

V případě zemního plynu - CNG je tato problematika poněkud složitější. Životnost nádrže na CNG je 15 let a mnohé vozy se staršími nádržemi bez uzavíracího ventilu jsou tak stále ještě v provozu. Jejich relativně malý počet (v ČR je upravených vozidel na CNG v provozu řádově pár set), však i zde směřuje k tomu umožnit parkování v podzemí i těmto vozidlům.

autor: LPG klub

 
Anketa
Měli byste zájem o aplikaci pro chytré telefony s vyhledáváním čerp. stanic LPG v ČR, případně i v zahraničí?

  (22 %)
(72 %)
(6 %)


Celkem 4188 hlasů
 
Nové vozy s LPG a zárukou

      Dacia
      Fiat
      Hyundai
      Kia
      Mercedes
      Opel
      Renault
      Subaru
      Škoda
Spolupracující firmy

  Dodavatelé LPG
-
 
PrimagasFlaga
TomegasKralupol
Hunsgas 
  
Čerpací stanice LPG
od Bonett.cz


  Montážní dílny LPG

www.tc101.cz
  

  Stanice měření emisí


Dekra
  

Vstup pro firmy

  Stanice měření emisí

  Stanice technické kontroly

  Čerpací stanice

Pocidadlo Web4U.cz


 © www.lpg.cz 2007
 Komerční použití informací z těchto  stránek pouze se souhlasem  provozovatele těchto stránek.

 

© 2004 Fin